میر علی اصغر الموسوی

دیپلمات برجسته آذربایجانی

میر علی اصغر الموسوی

دیپلمات برجسته آذربایجانی

میر علی اصغر الموسوی

سوابق:
نمایندگی استانداری آذربایجان شرقی(شامل استان اردبیل)در امور سیاسی_اجتماعی نوار مرزی شوروی و تأسیس جهاد سازندگی منطقه مرزی خداآفرین،حضور در جبهه های جنگ، مسئول اکیپ راهسازی و احداث «جاده وحدت» جهت شکست حصر آبادان، فرماندهی ستاد پشتیبانی جنگ آذربایجان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سودان_ کلمبیا، سفیر اکردیته جمهور اسلامی ایران در پاناما، کاردار جمهوری اسلامی ایران در نیکاراگوئه، نفر دوم کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در باکو، رئیس اداره اول آسیای غربی کارشناس اداره دوم سیاسی (بلوک شرق)، مدرس دانشگاه، محقق و نویسنده، کاندیدای لیست امید برای نمایندگی مجلس دهم از حوزه تبریز، آذرشهر و اسکو، نائب رئیس شورای اصلاح طلبان استان آذربایجان شرقی،
مدیر پرژه های عمرانی و ساختمانی و اقتصادی در داخل و خارج کشور
نماینده تام الاختیار استاندار آذربایجان شرقی و شهردار تبریز دکتر خدابخش و مهندس شهین باهر در ستاد تبریز 2018

آخرین نظرات
  • ۲۲ ارديبهشت ۹۵، ۱۷:۴۴ - طاها میرویسی
    مبارک!
  • ۱۷ فروردين ۹۵، ۱۴:۵۴ - طاها میرویسی
    مهم تره

۲۰ مطلب در اسفند ۱۳۹۴ ثبت شده است


شورای سیاستگذاری ائتلاف انتخاباتی اصلاح طلبان با صدور پیامی ضمن تبریک نوروز ۱۳۹۵، بر اهمیت تکمیل انتخابات هفتم اسفند ماه تاکید کرد.
متن این پیام به شرح زیر است:

به نام خدا

یا محول الحول و الاحوال…

ملت بزرگ ایران اسلامی در پی تجربه کردن تحولی مهم، فرارسیدن نوروز باستانی و بهار طبیعت را گرامی می دارد. جشن نوروز حلقه وصل ملت های گوناگون در غرب و مرکز آسیا بوده است. منطقه ای که در بیش از دو دهه اخیر با دگرگونی های سریعی روبه رو شده است. این دگرگونی ها نشانه های معنا داری از تحولات اساسی در جهان است، تحولاتی که رشد و گسترش آگاهی ها و انتظارهای متنوع مردم در این بخش از جهان، زمینه آن را فراهم آورده است. نوروز که میراث دار آداب و رسوم زیبای ایرانی است، با جلوه های دینی در سرزمین ما درآمیخته است تا نیازهای انسان های امروزی را پاسخ گوید. نوروز نماد نوشدن، تازه شدن، طراوت و تازگی است تا در پایان زمستان سرد، حیات و زندگی دوباره و آمدن بهار را به همگان نوید دهد. نوروز و آداب شکوهمند آن، برای ایران و ایرانیان نماد به پایان رسیدن دوره یخبندان و جمود سیاسی- اجتماعی است که در پرتو بلوغ سیاسی بی مثال ایرانیان، طلیعه بهار سیاست ورزی را در کشور ما نوید داد. رخداد سرنوشت ساز مشارکت سیاسی مردم آگاه و هشیار ایران در انتخابات اخیر، اینک نوشدن جهان را معنای دیگری بخشیده است.

“شورای سیاستگذاری ائنلاف انتخاباتی اصلاح طلبان” که با ملت بزرگ ایران در این رویداد تاریخی همراه بوده است، فرارسیدن نوروز باستانی را شادباش می گوید و اهمیت تکمیل این تلاش تاریخ ساز را در انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی در ۲۱ استان، در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ یادآور می شود. “امید، آرامش و رونق اقتصادی” که شعار پیشنهادی این شورا در حماسه اخیر ملت ایران بود، بدون حضور پایدار و مداوم همه مردم ایران و تلاش مسئولانه برگزیدگان آنان تحقق نمی یابد. امیدواریم این گام های استوار، زمینه ساز توسعه و پیشرفت همه جانبه میهن عزیزما ایران شود.

“شورای سیاستگذاری ائتلاف انتخاباتی اصلاح طلبان”

۲۸ اسفند ۱۳۹۴

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ اسفند ۹۴ ، ۱۵:۱۷
امیر میم. علوی

برای دیدن تصویر در اندازه اصلی کلیک کنید

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ اسفند ۹۴ ، ۰۸:۰۹
امیر میم. علوی

او که در جنوب با تیر دوشکای عراقی در تپه دو قلو به زمین می افتد و حاضر به ترک جبهه نمی شود.
آقایان او را بشناسید.
او میرعلی اصغر الموسوی فرمانده مهندسی رزمی ستاد نجف الا‌شرف (غرب کشور) جهاد است.



aalmousavi.blog.ir

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ اسفند ۹۴ ، ۰۱:۰۵
امیر میم. علوی


برادرگرامى جناب اقاى الموسوى
باسلام
اکنون که امید در دلها ریشه دوانده وبهار دریچه ایى گشوده بر اغازى دیگر.فرصت را مغتنم شمرده واز درگاه خداوند متعال عزت سلامت وسعادت برایتان مسیلت میکنم
سال نو بر شما وخانواده گرامى مبارک
محمد.رضا عارف

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ اسفند ۹۴ ، ۲۲:۱۹
امیر میم. علوی

پاسخ برادر جانباز مهندس پرویز شاطرى
به شایعات منتشره در مورد همسنگرش برادر میرعلی اصغر الموسوی‌


در روزهای اخیر و در کوران تبلیغات انتخاباتی که گویا به زعم برخی می‌توان به استناد آن هر حرامی را حلا‌ل و هر تهمتی را مباح گرداند دوستانی از طایفه ئی که خود را پای بند اصول می دانند و طرف های مقابلشان را به جرم اصلا‌ح طلبی ملحدشان می‌خوانند و بر اساس اصل خود ساخته شان که حرام محمد حلا‌ل فی یوم ‌‌الا‌نتخاب! به دنبال نشر شایعات و تهمت‌ها در سخنرانی‌ها و فضای مجازیند، که برادرم میرعلی اصغر الموسوی و خانواده اش وطن گریز و موطن ناشناس‌هایی هستند که بعلت دبی نشین بودن خود و زن وبچه‌اش حتی خیابان‌های تبریز را نمی شناسد.
اگرچه ساده ترین و آسان ترین راه یعنی انتشار صفحات پاسپورت‌شان بهترین سند بی اساسى این شایعه و ختم ماجراست لکن بنابه وظیفه و شناختی که از او و خانواده‌اش داشته و دارم و تا کنون رویه اخلا‌قی ایشان و کلا‌ خانواده الموسوی مانع بازگویی آن بوده و هست و شاید همین امر باعث جری تر شدن نو رسیدگان سیاسی گردیده چند کلمه ای در شرح واقعیتها و تاریخ این خانواده محترم و عزیزم میرعلی اصغر الموسوی زحمت افزا شوم.
عزیزان نه تنها او تبریز را می شناسد و تبریز او را، آذربایجان و ایران نیز او و خانواده اش را می‌شناسند. خانواده او در کنار اسامی اجدادشان میرجعفر - حاج میرمحمد و حاج سید حسین الموسوی مشهور به موسوی زینت دهنده جزء کوچکی از تاریخ آذربایجان است. اگر کل شهر را به مثابه مامور آب و پست شهرداری نشناسد حداقل سه کوچه موسوی در تبریز را در همان نقاط مستضعف نشین که شما فرموده‌اید این خوش گذران خارجه نشین از فرهنگ و درک مشکلا‌ت این نقاط عاجز است و به افتخار پدران وی نامیده شده قطعا می شناسد. چون خود بزرگ شده این مناطق است و در جوانی زمانی که در قسمت شبانه دبیرستان دهخدای تبریز تحصیل می‌کرد صبحگاهان چون سرکارگری ساده در محلا‌ت قم تپه - عقرب تپه سی و توپ میدانی و منبع مشغول کارگاه خامه ریسی بوده است.
جد اعلا‌ی این فرزند امیرخیز، میرجعفر موسوی است ریش سفید محله در زمان مشروطیت که منزل وی محل مذاکرات ستار (سردار ملی) با قوای دولتی بوده و جد او حاج میرمحمد موسوی است که علا‌وه بر چهره نیکوکاریش و شیخ التجار بودنش شجاعانه به همراه مردم امیرخیز اقدام به تشیع باشکوه سربازان گمنام مدافع تبریز در جنگ جهانی دوم در مقابل سربازان روسی می نماید و به وصیت خود در قبرستان قم تپه تبریز زیر پای آنان می آرامد و در این کارچنان اصرار داشته که قبرخود راقبل از فوت خود درآن مکان مهیا می سازد. پدر او حاج سید حسین الموسوی است بزرگ تاجر سیاستمدار خوشنام نیکوکار تبریز جزء بنیانگذران هیات مستمندان - خیریه المهدی - خیریه امیرخیز و..... سیاستمداری که قلدران حکومتی شاه برخانه‌اش ریختند و به جرم اینکه با یک حرکت نمادین و گردش در بازار تبریز موجب تعطیلی بازار تبریز در 29 بهمن 1356 شده بود دستگیرش کردند و به محاکمه اش پرداختند. او یار مرحوم آیت الله قاضی طباطبائی است که در سالهای 1352 به بعد جلسات هفتگی اش با ایشان قطع نمی شد.
چه کسی است که نام الموسوی در تبریز بشنود و خاطره‌ای از مراسم عید فطر و احیاء و غدیر و عاشورای خانه آنها را بیاد نداشته باشد مادر او حاجیه خانم محبوبه موسوی است. بانویی که بنیانگذار اولین جلسات قرائت قرآن زنانه در تبریز در محله امیرخیز است و اولین بانویی است که تمام جواهرات خود را در روز های اولیه جنگ توسط مرحوم شهید مدنی به جبهه‌ها بخشید و شهید بزرگوار با گریه از آن در نماز جمعه یاد کرد. و اما خود این سید سند و نوکر اهل بیت و جوان همراه مرحوم صادق تائب تبریزی در برگذاری دسته‌های انقلا‌بی در بازار تبریز که همراه او و به میانداری او فریاد می زد (تربتین نن سس گلیر آزاد مردان زنده باد) جوان 24 ساله فارغ التحصیل دانشکده حقوق بلدوزر سواری که درکنار ارس به همراه رفقای جهادی‌اش راه دلیک داش ارس را می‌گشاید بیمارستان به پا می‌کند و مدرسه می سازد و برق می‌دهد و کانال آب حفر می‌کند و آنگاه به بیماری مالا‌ریا گرفتار و در بیمارستان اهر بستری می گردد. اسطوره ا ی درتاریخ قره داغ که شاعران و عاشقهای محلی برایش اشعار 50 بیتی و 70 بیتی می‌سرایند و می‌گویند اگر روزگاری ستار قره‌ چه داغی به تبریز مهاجرت کرد و در خدمت ایران شد امروز موسوی امیرخیز ی به قره‌ چه داغ آمده تا خدمت او را جواب دهد او شاعری است که زلا‌لی ارس و استواری کوه‌های آذربایجان در شعرهای فارسی و ترکی اش نمایان است. نه تنها تبریز بلکه آذربایجان، ایران هم او را می شناسد. این زاده امیرخیز جزء سرداران افتخار آفرین دفاع مقدس است او فرمانده جهادی شیاه -کوه بانسیران است.
او که در جنوب با تیر دوشکای عراقی در تپه دو قلو به زمین می افتد و حاضر به ترک جبهه نمی شود.
آقایان او را بشناسید.
او میرعلی اصغر الموسوی فرمانده مهندسی رزمی ستاد نجف الا‌شرف (غرب کشور) جهاد است.
می دانید چرا او را نمی شناسید؟ برای اینکه او حتی تک صفحه‌ای به عنوان پرونده های رسمی جبهه و جهادی ندارد. او جزء تاریخ شفاهی ماست می خواهید او و خانواده‌اش را بشناسید بروید از مردان امیرخیز، از روستاهای کنار ارس، از رزمندگان جویای حال او باشید. او برادر شهید مصطفی الموسوی فرمانده سرافراز مخابرات لشگر عاشورا و یار وفادار آقا مهدی باکری است. آری او را اینک منابع و مقامات دیپلماتیک نیز می شناسند. او حقوق دان سیاستمداری است که بخاطر سابقه اش در وزارت خارجه از باکو تا آمریکای لا‌تین، از خاورمیانه تا شمال آفریقا با درگیرشدن در مسائلی چون کودرمخ (قضیه مالی ایران و هند) کنتراگیت، میانجیگری بین آقای ترابی و عمر البشیر و گرفتن نشان درجه یک نیلین از کشور سودان مورد شناخت دیپلمات ها است.
حال ما را چه شده که فرزندان خود را به خاطر خدمت در وزارت خارجه، خارج نشین و خوشگذران بنامیم و همان تهمت هایی که به سردار سیاست ظریف بستند به او ببندیم که در زمان زلزله ورزقان مشغول خوش گذرانی در فلا‌نجا و فلا‌ن نقطه بود. راستی اگر این مرد به جده اش زهرای مرضیه شکایت برد که من در طول خدمت 20 ساله ام مجموعا 10 روز در دبی نبوده ام چه خواهید گفت؟ راستی اگر آسمان تاریخ دیارمان را از این ستارگان تهی سازیم جز توده ابرهای سیاه برای مان چیزی خواهد ماند؟ به خدا پناه بریم و لحظاتی باور داشته باشیم که امروز را فردای قیامتی است.

پرویز شاطرى
۰ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ اسفند ۹۴ ، ۱۲:۱۷
امیر میم. علوی
۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ اسفند ۹۴ ، ۱۲:۱۲
امیر میم. علوی

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ اسفند ۹۴ ، ۰۰:۴۷
امیر میم. علوی
عوامل تشکیل دهنده هویت انسانى را میتوان بر سه قسمت طبیعى واکتسابى وانتخابى تقسیم کرد
هویت طبیعى ویا جبرى هویتى است که در شکل گیری ان خود شخص دخیل نبوده ویا بسیار کم دخالت دارد مانند نژاد ورنگ زبان مادرى و
محل تولد یاموطن و......
هویت اکتسابى هویتى است که انسان در گذر زمان دراثر دخالت عوامل محیطى وسایر عوامل دخیل بدست میاوردویا درشکل گیرى انهاقدرت دخالت بیشترى دارد مانند عقاید اعم ازدین فولکولور لهجه تحصیلات و .....
سوم هویت شخصى یاانتخابی است
هویت شخصى هویتى است که انسان باا زادى کامل وبه میل شخصى ازمیان هویت جبرى واکتسابى انتخاب ویا بداشتن ان رضایت میدهدو یا بقول حقوقدانان انر امضاء میکند به عقیده
من هر انسانى ازاد است با بهره گیرى از تمام هویت ها براى خود هویت شخصى انتخاب کند وهیچکس را نمى توان در این مورد مواخذه قرار داد ودر این اندیشه هویت ملى نتیجه تجمع ووحدت نظر.ازاد صاحبان هویت جبری واکتسابى است براى باهم بودن وباهم زندگى کردن است
در این راستا معتقدم هویت جبرى وثابت.مانند زبان نژاد جزیى از نظام خلقت وجزیى از نعم الهی است که تدبر وتعقل پیرامون ان موجب بسط وشکو فایى چرخه فرهنگى وتمدن انسانى وپایه واساس وبنیان هویت های دیگر را تشکیل می دهد بنابر این یکى از را هاى شکوفایى ان ازادى انسان در نحوه رشد ونمو ان است فضایى که در اصل پانزده قانون اساسى بر اساس ایات قرانى واصول اسلامى ایجاد شده
در عین حال معتقدم تمایز انسانها بر اساس هویت ویا اجبار انها به.داشتن هویت واحد وسعى برجدایى انسانها مخصوصا بر اساس عوامل هویتى ثابت مانند رنگ ونژاد زندانى کردن انسانها در زندان تنگ نظرانه ایست که میتواند مصیبتهایى وفجایعى مانند فاشیسم و صهیونبیسم و..... را برای بشریت به ارمغان اورد
من تابع مکتبى هستم شکوفایى تمدن انسانى را در بده بستان نه تنها فرهنگى بلکه کلیه عوامل هویتى قابل مشارکت بشرى میداندمن تابع مکتبی هستم که ضمن تمرکز روى گسترش فرهنگ منتسب به هویت جبرى واکتسابى در پى ایجاد هویت جهانى وبشرى. بدون هازبین رفتن هر گونه عوامل هویتى بعنوان میراث پایدار بشرى است پس با این مقدمه زبان ترکى بعنوان زبان مادرى جزء هویت ثابت وزبان فارسى جزء هویت ملى وزبان عربى جزء هویت اسلامى وزبان انگلیسى جزایى از هویت بین المللى من است
واگر باور کنیم که زبان ظرفى است که مظروف ان فرهنگهاى تشکیل دهنده تمدن بشرى است. زبان ترکى ظرف هویت ثابت وفارسى ظرف فرهنگ ملى وعربى ظرف فرهنگ دینی وانگلیسى ظرف فرهنگ بین اللملى من است
با این نگاه من ترکم ایرانیم مسلمانم وانسانم من لالاییم ترکى اواى جوانیم بنان ودعاى افطارم ربناست
۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ اسفند ۹۴ ، ۱۶:۳۶
امیر میم. علوی

ده یادداشت در دفاع از اصلاحات

یادداشت دوم : دامنه ی اصلاح طلبی

هرجایی که سخن از تغییر فرم (reformism) باشد قطعا نظرات مختلفی برای ایجاد فرم جایگزین داده خواهد شد. مخصوصا اگراین تغییر در مورد فراگیری مانند تغییرات فرم در سیسستم اداری یک کشور تاریخی مانند ایران باشد و هزاران چشم طمع به آن دوخته شده باشد. وقتی رفورمیسم در ایران مطرح میشود شامل طیف گسترده ای از افراد از حلقه های نزدیک به جریان های اقتدار گرا و محافظه کار تا قشر هایی از اصلاح طلبان میانه رو  و همچنین برخی از نخبه های اصلاح طلب خارج از کشور تا حلقه های فشار بر جمهوری اسلامی مجاهدین خلق سلطنت طلبان و غیره نیز میگردد که هر کدام بنا به ذائقه خود میخواهند فرم جایگزین را در پروسه رفورمیسم در کشور به اجرا در آورند. و اینجاست که اگر قشر های معتقد به اصول و در گفتمان مقام معظم رهبری اصول گرایان اصلاح طلب کوتاهی نمایند هر جایی که امکانی برای برداشته شدن فرم فاسد و ایجاد فرم های اصلح تر ایجاد می شود با موج سواری اصلاح طلبان تند رو و قشر های ضد نظام تبدیل به یک بحران برای کشور میگردد.

تکلیف چیست؟ حال که پس از هزاران سال یک حکومت شیعی تشکیل شده و مدعی زمینه سازی برای حکومت منجی ادیان گشته بر همه ی آنانکه فساد را در سیستم اطراف خود میبینند تکلیف میگردد که دو کار را انجام دهند. نشان دادن التزام عملی خود به میثاق نامه ملی یعنی قانون اساسی و پایبندی به جمهوری اسلامی و تلاش جهت ارتقای آن و تعیین مرز های خود با آنانکه این اصول را نمی پذیرند.

وظیفه دوم عدم انحلال در حلقه های محافظه کار و حفظ هوشیاری سیاسی و روحیه منتقدی برای شکار همه ی آنانکه که خواسته یا ناخواسته در حال تضعیف مام میهن میگردند.

به این نمودار توجه کنید.

برای بزرگنمایی روی آن کلیک کنید

نوشته سین الف

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ اسفند ۹۴ ، ۱۴:۱۶
امیر میم. علوی

ده یادداشت در دفاع از اصلاحات

یادداشت اول: اصلاح در برابر افساد

شاید این قطعه از سخنان مقام معظم رهبری را بارها شنیده باشیم اما باز نگری در آن خالی از فیض نخواهد بود.

«بنده دعوای اصلاح طلب و اصولگرا را هم قبول ندارم؛ من این تقسیم بندی را غلط می دانم. نقطه ی مقابل اصولگرا، اصلاح طلب نیست؛ نقطه مقابل اصلاح طلب، اصولگرا نیست. نقطه ی مقابل اصولگرا، آدم بی اصول و لاابالی است؛ آدمی که به هیچ اصلی معتقد نیست؛ آدم هرهری مذهب است ... نقطه ی مقابل اصلاح طلبی، افساد است. بنده معتقد به اصولگرای اصلاح طلبم؛ اصول متین و متقنی که از مبانی معرفتی اسلام برخاسته، با اصلاح روش ها به صورت روزبه روز و نوبه نو.»

مقام معظم رهبری مدظله به خوبی در این متن نگرش دو قطبی شدن جامعه را تبیین میکند و همینطور نیز هست چرا که به قول حضرت امام اگر کسی بداند اصلح تر از او هست و همچنان بر بودن خودش در میدان اصرار بورزد آن فرد به جامعه ی مسلمین و به بیت المال خیانت کرده است چه آنکه فرد اصلح در گرایشی نا همگون قرار داشته باشد. پس این نوع دو قطبی شدن فضا اصلا مناسب نیست. پس آیا باید دودمان اصلاحات و اصولگرایی را برچید...؟؟

هرگز! همانطور که حضرت آقا در بیاناتشان فرمودند اصلاح در برابر افساد است. هر انسانی فارغ از رنگ و نژاد و ملیت اگر در سیستم اداری اطراف خود فساد ببیند اگر ردی از پولهای کثیف ببیند اگر ببیند فساد سیستماتیک فرم سازمان ها و ارگان ها را در برگرفته بر او تکلیف می شود بعنوان یک رفرمیست وارد عرصه شود و فرم های آلوده به فساد را از نو دچار تحول نماید و آن ها را اصلاح نماید.

بروز پدیده فساد در سیستم بروکراسی ایران بالاخص در دولت دهم بر کسی پوشیده نیست. پس نمی توان باور داشت در ایران کسی از رجل سیاسی با اصلاح طلبی مخالف باشد. اما آنچه باعث می شود گاها به مخالفت بر ایده اصلاح طلبی برخیزند مخالفت با برخی چهره ها و اعمال خاص است که از سوی مدعیان این جریان در طول سالهای گذشته به وقوع پیوسته.

پس با این دید اکثریت شخصیت هایی که نقدی به عملکرد ارگان یا سازمانی میبندند در واقع به طور غیر مستقیم کمر محکم میکنند و به عنوان یک اصلاح طلب اقدام به اصلاح وضع میکنند.

نوشته سین الف

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ اسفند ۹۴ ، ۱۴:۱۳
امیر میم. علوی